Russia's leading social network banned by 'mistake'

VKontakte, Europe's largest homegrown social network with 210 million registered users, was put overnight on a "black list" of sites barred from distributing content inside Russia. Hours later, the ban was lifted.

Russia's leading social network banned by 'mistake'

World Bulletin/News Desk

Russia's leading online social network was briefly banned on Friday, in a move dismissed as a "mistake" but which follows intensifying official pressure on the company as President Vladimir Putin consolidates his power.

VKontakte (www.vk.com), Europe's largest homegrown social network with 210 million registered users, was put overnight on a "black list" of sites barred from distributing content inside Russia. Hours later, the ban was lifted.

The company's founder Pavel Durov has clashed with the authorities in the past for providing a forum for opposition activists to organise protests against Putin.

"This happened by mistake," said Vladimir Pikov, a spokesman for Roskomnadzor, the state communications regulator.

"In this case, someone checked a box against the address of the social network. The site has been removed from the list and restrictions on access to it have been lifted."

Durov refused to comply with an order by the Federal Security Service to close groups used by activists to organise protests over the December 2011 parliamentary election, which handed victory to Putin's ruling United Russia party.

Last month, he was implicated in a traffic incident in the city of St Petersburg in which a policeman was slightly injured.

Durov has denied being involved in the accident but, instead of agreeing to testify as a witness, he left the country, say sources who know him. He has not been seen in public or posted on his VKontakte page since April 24.

The executive's difficulties coincided with a change of ownership at the company, in which a private equity fund with Kremlin connections bought a 48 percent stake from the founding partners who backed Durov.

The day before the deal closed on April 17, VK's office and Durov's home were searched by investigators.

UNDER CONTROL

The buyer, United Capital Partners, controls assets worth some $3.5 billion and is run by financier Ilya Sherbovich, who sits on the board of three large state firms including Rosneft , the oil major run by Putin's former chief of staff, Igor Sechin.

Sherbovich, in an interview, has denied fronting for the Kremlin and said he wanted Durov to stay on as chief executive of VKontakte.

A source close to the company said it held a board meeting in Switzerland this week which was attended by Durov.

Durov owns 12 percent of VK, but under a shareholder pact he also votes on behalf of the 40 percent holding owned by Mail.ru , the London-listed internet group backed by Uzbek-born tycoon Alisher Usmanov, Russia's richest man.

After Putin rose to power in 2000, the Kremlin reined in Russia's print and broadcast media, encouraging trusted business "oligarchs" to buy strategic stakes. A similar scenario, in which loyal investors ensure internet content is screened, may now be unfolding, say some commentators.

Last Mod: 24 Mayıs 2013, 14:22
Add Comment