TURKISH PRESS REVIEW on MAY 30

Turkish dailies on Friday dedicated most of their front pages to news about the investigation into the death of Ugur Kurt, who died from gunshot wounds to his head during clashes between police and protesters on May 22 in the Okmeydani district of Istanbul; the decision by the Constitutional Court to lift the block on Youtube in Turkey; and the presidential elections in Egypt, where former Egyptian army chief Abdel Fattah al-Sisi won victory amid a low turnout.

TURKISH PRESS REVIEW on MAY 30

Anadolu Agency does not verify these stories and does not vouch for their accuracy.

Friday's newspapers focused on the investigation into the killing of Ugur Kurt, who died of gunshot wounds to the head during the clashes between police and protesters on May 22 in the Okmeydani district of Istanbul; the decision by Turkey's Constitutional Court to lift the block on Youtube; and the presidential elections in Egypt, where former Egyptian army chief Abdel Fattah al-Sisi won victory amid a low turnout.

"It was the police," daily RADIKAL ran, referring to the person who shot dead Ugur Kurt during violent riots in Okmeydani district of Istanbul. It was claimed that police bullet shot Kurt when he was passing by the protests from a cemevi, an Alevi prayer house, near to the where the protests were occurring.

Similarly, HURRIYET reported that a police bullet caused Ugur Kurt's killing. Prosecutors asked for an investigation to be opened agaisnt the policeman by writing a petition to the governorate, the newspaper said.

CUMHURIYET ran the headline "The murderer of Kurt is a policeman."

With regards to the Constitutional Court's decision on Youtube, VATAN ran with the headline “Youtube will be free after 2 months," reporting the court lifted the block on Youtube with a vote of 14 to two. The daily quoted the court as saying, "Banning it completely violates freedom of expression."

"Constitutional Court: Youtube should open to access," daily HABERTURK said. The newspaper reported that the Constitutional Court of Turkey "ruled a ban on Youtube violated the right of citizens, and asked it to be opened for access immediately."

Similarly, MILLIYET used the headline "Youtube opening to access," saying the Constitutional Court of Turkey paved the way for freedom of Youtube, just as it had previously called for Twitter to be reopened in March after being blocked.

Turkish dailies also covered the three-day presidential elections in Egypt, where former Egyptian army chief Abdel Fattah al-Sisi won victory amid a lower-than-expected turnout.

VATAN carries the headline "Sisi president of 46%." Turnout in the Egyptian presidential elections was only 46 percent, and Sisi took 97 percent of those votes, the paper reported.

HURRIYET daily focused on the low turnout in the elections, with headline reading "Dictator's low-turnout victory." The paper stated that the elections had been extended by one day because of the low-turnout, but the turnout remained low.

The daily TURKIYE wrote "This is a theatre, not an election." The paper said there was no surprise in the Egyptian elections, in which more than half of the population did not vote: "The president is Sisi," the daily said.

Last Mod: 30 Mayıs 2014, 12:05
Add Comment