TURKISH PRESS REVIEW ON OCT 21

Turkish dailies Wednesday continue to cover investigation into suicide bombings that killed more than 100 people in Ankara on Oct. 10

TURKISH PRESS REVIEW ON OCT 21

World Bulletin / News Desk

The investigation into the twin explosions that killed 102 people at a peace rally in Ankara on Oct. 10 continued to dominate the Turkish dailies on Wednesday. 

"Here are the two suicide bombers," was HABERTURK's headline, which shows a still frame of the alleged suicide bombers who were caught on camera while leaving a home housing ISIL militants in the southern Turkish province of Gaziantep.

The paper reported that the bombers left the house for Ankara in the early hours of Oct. 10. in a Ford car. 

One bomber has been officially identified as Yunus Emre Alagoz. Investigators are still attempting to identify the second bomber.

In separate video footage, an image -- featured on CUMHURIYET’s front page -- taken from a security camera shows two individuals walking along a sunlit pavement in Ankara flanked on one side by heavy traffic on the morning of the bombing.

The grainy image was taken just after the suspects exited a taxi, police said. The 10.05 a.m. (0705GMT) blasts outside Ankara’s main train station occurred as a group of peace activists and trade unionists were assembling for a rally.

According to CUMHURIYET, one of the detained suspects, Yakup Sahin confessed during the interrogation that the suicide bombers had taken directives from two ISIL leaders.

The paper reported that Sahin, who allegedly drove the perpetrators to Ankara and then returned to Gaziantep, said he feared for his and his family's safety because one of the ISIL leaders threatened him after the Ankara bombings.

HABERTURK had said Tuesday that the driver, who brought the two suspects to the site of the blast in Ankara, was believed to have gone to Syria.

Within the scope of the investigation, 11 people were sent to court on Sunday. 

In other news, the Turkish newspapers covered a claim by British news agency Reuters, saying Turkey was ready to accept a six-month transition period for Syria's president Bashar al-Assad.

"Condition of six months" was VATAN's headline. According to the paper, the U.S. offered a political transition plan for Syria, in which President Bashar al-Assad stays in power symbolically.

The paper said two anonymous officials from Ankara told Reuters that Turkey accepted the plan for only six months. The plan is also supported by the U.K. France, Qatar, Germany, Jordan and Saudi Arabia, the paper said. Moscow however has reportedly remained silent.

However, MILLIYET cited Turkish Prime Minister Ahmet Davutoglu as saying: "No way with Assad."

According to paper, Davutoglu rejected the claims and said that Turkey supported no plan involving Assad remaining in power.

"We do not accept any formula that is not accepted by the Syrian nation," said Davutoglu, indicating that no peace could be achieved in Syria without Assad's removal from power.

Syria’s devastating civil war, now in its fifth year, has left some 250,000 people dead, according to UN figures, and the country is now divided between different heavily-armed factions.

Last Mod: 21 Ekim 2015, 13:09
Add Comment